GigaCenter входить до числа кращих комерційних дата-центрів України. Відповідно до стандарту TIA 942, він відповідає рівню TIER III. Відмовостійкість дата-центру – 99,982%, допускається не більше 1,5 години простою в рік. Більша надійність у дата-центрів рівня TIER IV, які зазвичай будуються для військових організацій, аеропортів, державних структур та великих корпорацій.
Ми продовжуємо спецпроект «Вартові даних» - про тих, хто стоїть за інформаційною безпекою, безперебійною роботою обладнання та спокоєм клієнтів дата-центра. Наша наступна героїня – маркетолог GigaCenter Анастасія Менайлова. Згідно з її словами, просування технологічних брендів – непроста задача, проте цікава. Анастасія розповіла, як позиціонувати дата центр за допомогою маркетингу, створювати емоції для клієнтів, про особисті авторитети та професійні тренди.

Менеджер по маркетингу GigaCenter

Про шлях у професію

Для мене маркетинг – це творчість та аналітика, поєднання несумісного. Математика завжди давалася мені добре ще зі школи, при цьому я любила та люблю мистецтво – танці, живопис, архітектура. Я замислювалася про професію, де б вийшло поєднати мої захоплення та вміння, і тому обрала маркетинг. Вступила до КНТЕУ на відповідну спеціальність та спочатку розчарувалася: «суха» теорія, більшість непрофільних предметів тощо. Але поступово маркетинг захопив мене, і зараз я отримую вже диплом магістра. Окрім того, паралельно навчаюся в Київському університеті ім. Б. Гріченка на спеціальності «Психологія. До речі, в моїй теперішній роботі мені дуже допомагають ці знання.
В КНТЕУ я брала участь в одному проекті – творчому об’єднанні студентів. Я була куратором з боку студентів, в Влада Сова, теперішній директор по маркетингу GigaTrans та GigaCenter, керувала ним з боку викладачів. Вона ж і запросила мене в свою команду. Незважаючи на те, що в мене не було практичного досвіду в сфері маркетингу, проте у нас з Владою була, перевірена роками, налагоджена комунікація, що важливо для спільної успішної роботи.

До моєї роботи в GigaCenter, рік тому я взагалі не була знайома з серйозними ІТ-технологіями. Тому в перші місяці роботи я намагалася спілкуватися з кожним співробітником компанії. Хотілося швидше зрозуміти, як влаштована робота телеком-оператора та дата-центру, в чому специфіка діяльності всіх відділів та їх спеціалістів, як вибудовувати комунікацію з ними, щоб зрозуміти їх задачі та потреби клієнтів.

Про обов'язки маркетолога в IT-компанії

Щоб забезпечити запити двух брендів – GigaTrans и GigaCenter, наш відділ маркетингу співпрацює з кількома аутсорс-компаніями. Ми передали їм щоденні завдання: SEO-просування, дизайн та поліграфія, робота з сайтом, контекстно-медійна реклама, взаємодія зі ЗМІ. Директор з маркетингу відповідає за всю комунікацію з партнерами та великими підрядниками. Також разом з комерційним директором вони визначають стратегію виведення продукту на ринок. Я тримаю руку на пульсі, щоб оперативно вирішувати виникаючі завдання і тактичні питання, і веду роботу з підрядниками.
Щоб створювати пам'ятки, регламенти і протокольні документи для співробітників, ефективні внутрішні і зовнішні розсилки - мені потрібно вникнути в усі технічні процеси, такі як прокладка кабелю та налаштування серверів, різниця між технологіями ВОЛЗ і мідними лініями і т.п. Потрібно розбиратися в вузькоспеціалізованих питаннях, щоб адекватно організовувати роботу аутсорс-фахівців і оцінювати її результати. Якщо говорити про роботу над репутацією, то важливо чітко розуміти, які прояви бренду важливі і можливі при взаємодії з партнерами, участі у виставках, професійних заходах.
Спілкування з клієнтами відбувається через менеджерів з продажу та онлайн-канали комунікації. Так ми знайомимося з потребами замовників, розуміємо акценти в просуванні і актуальність наших IT-продуктів, шукаємо нові шляхи взаємодії з аудиторією. Наприклад, в найближчому майбутньому плануємо створити серію невеликих відео-кейсів про наших клієнтів, де розповімо про те, як вони використовують наші продукти і послуги.

Про спокій та безпеку клієнтів

Крім технічних несправностей, найбільший «біль» клієнтів - це безпека. У порівнянні з США, Канадою, країнами Європи та Азії, в нашій країні не так активно розробляються стратегії по захисту від шкідливого і незаконного втручання. Представники українського бізнесу ще не в повній мірі усвідомлюють масштаб небезпеки кібератак.
Щоб зберігати клієнтів, нам потрібно постійно стежити за трендами і технологіями, впроваджувати новинки на своїх майданчиках. Ми намагаємося максимально захистити дані наших замовників. Підтримувати репутацію надійного підрядника і надавати максимум з можливого на даний момент, нам допомагають відповідні сертифікації (ISO 27001, КСЗІ), договір забезпечення рівня сервісу (SLA).
Робота маркетолога в напрямку безпеки полягає в тому, щоб контролювати своєчасність комунікації з клієнтом, у якого виникла проблема, попереджати про сервісні роботи або терміни усунення проблем. Тому ми постійно взаємодіємо з техпідтримкою, менеджерами з продажу, відділом обслуговування, щоб вони коректно спілкувалися з замовниками: оновлюємо скрипти реагування і проводимо відповідне навчання. Всі ті, хто спілкується з клієнтами, повинні бути в одному комунікаційному «потоці», який формує і коригує маркетинг.

Про вгадування потреб

Маркетологу важливо розбиратися в специфіці потреб клієнтів і враховувати різницю в комунікації з ними, навіть продумуючи акційні пропозиції. Як зрозуміти, кому і що запропонувати? Перед нами стоїть серйозне завдання - цікаво і зрозуміло розповісти про технічні параметри продуктів. 
Професійна деформація спрощує ситуацію: дізнаючись будь-яку інформацію, я відразу думаю, як її застосувати в нашому маркетингу. Використовую весь той комплекс знань, який мені доступний - аналіз світового і вітчизняного ринку, кейси конкурентів і провідних компаній світу на зразок Intel і Microsoft, статистику по різних країнах, рекламу, спілкування з технічними фахівцями і співробітниками фронт-офісу.
У маркетингу допомагають навіть фільми про кіберзлочинність! У будь-якій подібній кінострічці я виглядаю різні нюанси, які потім обговорюю з технічними фахівцями: наприклад, чи правда це, чи можна застосувати таке у нас і т.п.

У книгах також можна знайти багато інформації про сферу послуг і технологіях. Але, на жаль, мало пишуть про те, як продавати послуги таких брендів, як наш. Тому основне джерело інформації - це профільні заходи, де зустрічаються колеги, їх досвід. Наприклад, варто відзначити IT Arena у Львові - потужний і прогресивний захід, що зачіпає всі теми IT.

Про складності просування дата-центру

Послуга, спільна для GigaTrans і GigaCenter, - захист від DDOS-атак. У менталітеті українців є негативна риса - чекати до останнього і діяти лише в разі гострої необхідності. Тому наше завдання - вчасно пояснити замовникам важливість послуги інформаційної безпеки. Для аргументації ми наводимо статистику по країнам, де зібрані показники втрат бізнесу за одну годину.
У той час як наш ринок звикає до наявності такого сервісу, ми як компанія орієнтуємося на приклади ближнього зарубіжжя. Так, міжнародні банківські мережі мають захист від DDOS-атак. Тому представники головних офісів рекомендують працівникам своїх філій активно застосовувати такі інструменти і на території інших країн, де вони працюють, наприклад, в Україні. У зв’язку з цим вони звертаються до професіоналів в сфері кібербезпеки - до нас і іншим провайдерам країни, у яких достатньо знань і можливостей в цьому напрямку.

Про професійні навички

Щоб оперувати великою кількістю інформації, необхідно мати аналітичне і абстрактне мислення, гнучкість розуму, вміти працювати з безліччю цифр. Важливо бути креативним і при цьому залишатися в потрібних рамках при подачі продукту або послуги. Навички копірайтингу також знадобляться, тому що важливо знайти «золоту середину» між сухими фактами про технології та літературними метафорами і епітетами.
Технічні фахівці і менеджери з продажу - специфічні люди, тому для маркетолога критично важлива і стресостійкість (усміхається).

Маркетолог повинен дружити з людьми. Вживаю саме це слово, так як важливо вміти проявляти себе і як професіонал, і як людина. Маркетолог не повинен витрачати час на інших і «застрягати» в конфліктах - йому потрібна інформація, і він повинен її добути. Через специфіку маркетингу технологічного бренду отримати потрібну інформацію можна, лише звернувшись до іншого співробітника.
Щоб бути корисним своїй компанії, важливо бути ненаситним в отриманні інформації. Ніколи не вгадаєш, яка новина чи навіть мем тобі знадобляться - тому потрібно бути в курсі того, що відбувається поза сферою, в звичайному житті.

Про типовий робочий день

Робочий графік - з 9:00 до 18:00. День я присвячую тому, що запланувала. Наприклад, з моїх щоденних завдань: робота з соцмережами, сайтами конкурентів і профільними ЗМІ в пошуку новин і актуальних тем.
Не часто, але буває, що ми все-таки затримуємося або працюємо на вихідних, щоб вирішити надстрокові або актуальні завдання. Я сприймаю це спокійно, так як все будується на людському ставленні до роботи і колективі. Вдома намагаюся присвячувати час собі і родині, відключатися від робочих завдань.

Про тренди в сфері маркетингу

Один із трендів, який з'явився як «протидія» повсюдному віртуальному спілкуванню, - особисте знайомство. «Ми любимо зустрічатися», - внутрішній жарт нашого відділу маркетингу. Онлайн-спілкування - це добре і оперативно, але вживу можна краще відчути один одного, більше шансів зловити одну «хвилю». Як показує практика, в більшості випадків спільна робота з підрядником просувається ефективніше після таких зустрічей.

Зміна підходів в позиціонуванні для клієнтів і пошук своєї цінності для інших - ще один тренд. Компанії докладають зусиль, щоб створити впізнаваний бренд. У США brand awareness - впізнаваність, або розпізнавання бізнесу - звична історія, а в Україні лише недавно прийшли до того, що потрібно вкладати в свій продукт ще й цінність. Наприклад, технологічні компанії стали додавати в свій маркетинг емоційну складову, соціальну і екологічну активність. Так основна асоціація у ринку з виробником процесорів Intel - надійність, з компанією Apple - якість і естетика, у GigaCenter - комфорт і спокій клієнтів за безпеку їх даних. Принаймі, ми прагнемо до цього.
Потрібно відзначити як тренд - прагнення побудувати довгострокові відносини з клієнтами, створення ком'юніті. Як правило, сервери в нашому ЦОД розміщують не менше ніж на 1-2 роки. А в історії телеком-оператора GigaTrans є клієнти, які працюють з нами з моменту запуску компанії. З такими замовниками ми в дуже тісних стосунках, так як для нас це в першу чергу люди, яких ми добре знаємо, їх хобі, уподобання, важливі дати і сімейні події. Це те, що ми можемо дати клієнту, - увагу.

Про "незамінність" бренду

Червоною ниткою всіх рішень наших відділів проходить думка про те, що бути в деякому сенсі непомітними, але в той же час незамінними для клієнта. Знаєте фразу: «Вашу роботу не помічають, до тих пір, поки ви виконуєте її добре»? Ми прагнемо, щоб клієнти ніколи не переймалися за співпрацю з нами, і робимо все, щоб знімати з них будь-яку додаткове навантаження в наших спільних завданнях. У цьому цінність нашого бренду, яку поділяє вся команда від топ-менеджерів до команди кабельників.

Про емоції в технологіях

Клієнт не відчуває особливий сплеск адреналіну, розміщуючи сервера в ЦОД, навіть якщо це один з найбезпечніших дата-центрів Києва, або підключаючи ще один канал зв'язку. Емоційна складова наших брендів проявляється в спілкуванні з клієнтами. Найчастіше професіоналізм і специфіка роботи йдуть на другий план, а на перший виходить - відчуття того, яка людина перед клієнтом під час робочих зустрічей, розмов про життя або екскурсій по дата-центру. Це те, що може «запалити» замовника, подарувати йому потрібні асоціації з брендом.
Робота маркетолога полягає в тому, щоб дати можливість колегам з відділу продажу або технічним фахівцям проявити себе в IT-співтоваристві. Наприклад, ми допомагаємо їм відчувати себе впевненіше, готуючи для них презентації, буклети, доповіді, стенди. Рекомендації, як себе подати при роботі з тією чи іншою аудиторією, моральна підтримка з боку маркетингу - також одна з наших завдань.

Ще в «емоційному» просуванні компанії відмінно працює, якщо клієнти дізнаються, що поліпшення того чи іншого сервісу, нова послуга або продукт з'явилися завдяки їх порадам, зауваженням або спостереженням. Ми завжди з гордістю розповідаємо про такі приклади. Клієнти відчувають, що до них ставляться як до джерела цінної інформації.

Про нові знання

Фільми дають мені більше актуальної інформації і їжі для роздумів, ніж книги, хоча я їх теж дуже люблю. Щось з кінострічок застаріває, але є вічна класика - історії створення брендів і компаній, які ніколи не змінюються. Вони завжди актуальні, в них багато фактів і деталей про маркетингові прояви бренду. Наприклад, «Сироп» про створення Coca-Cola або «Засновник» про Рея Кроці, творця мережі McDonalds.
Також я намагаюся читати книги з бізнес-історіями. Наприклад, зараз читаю «Консольні війни» про те, як Sega заходила на ринок приставок, який на 90% займала Nintendo. До того читала біографію Генрі Форда. У таких книгах я бачу більше корисних знань про маркетинг, ніж в профільній літературі, яка з'являється на полицях і дуже швидко втрачає актуальність. Маркетинг і бізнес-стратегія - для мене це синоніми. Маркетинг дає розуміння, як шукати свою нішу, куди вести бізнес, на чому будувати стратегію.

Про особисті авторитети 

Наприклад, це маркетолог Андрій Федорів. Історія створення його креативної компанії FEDORIV - приклад того, як людина змогла побудувати успішний бізнес завдяки не тільки досвіду і знань, а й неординарності, іншого погляду на життя.
Анна Півень - маркетолог, завдяки якій ми тепер знаємо про сервіс оренди суконь Oh my look! і салонах краси G.Bar, а також трансформаційному курсі Oh my body. Стежу за Анною, вона - відмінний зразок того, як потрібно проявлятися в мережі і працювати з медійними особистостями.
Лера Бородіна, підприємниця і засновниця Ohmylook!. Мене приваблює те, як створюється особлива атмосфера проекту, яка відповідає на питання: «Чого ж хоче дівчинка?». Всі ці приклади вражають мене як маркетолога. Тим більше, що всі вони - не про «американську мрію», а про потреби наших співвітчизників.

Про захоплення як двигуні внутрішніх змін

Зараз мені цікаво розбиратися в різних психологічних питаннях, вчитися точно і коректно формулювати думки, розвивати своє мислення - все це дуже корисно мені, як маркетологу і психологу.
Пишу маслом. Заняття займає весь день, і я повністю поринаю в нього. Пишу пейзажі, квіти, люблю масло за його здатність створювати форми - у флорі рельєфи дуже хороші. Маю бажання записатися в художню школу, щоб навчитися правильному відображенню структури, анатомії людини.

Біг - ще один інструмент для розвантаження. Спочатку я його не дуже любила, але багато читала про психологію бігу і все-таки привчила себе до цього виду активності. Мені це дійсно допомагає. До того ж, з нетерпінням чекаю сніжну зиму. Я не ризикова людина, однак отримую величезну дозу адреналіну, катаючись на лижах на чорних і лісових трасах. Біг і живопис розвивають концентрацію на одному процесі. При швидкій зміні діяльності - від текстів до цифр, від цифр до переговорів - дуже важливо вміти швидко зосередитися.

До того ж, я обожнюю подорожувати. Одного разу поставила перед собою мету - об'їздити всі великі міста нашої країни і успішно виконала її за рік. При першій-ліпшій можливості їжджу на вихідні в країни ближнього зарубіжжя. Дослідження нових місць, особливо нетуристичних - те, що неймовірно мене заряджає. У новому місті без допомоги гідів або місцевих друзів потрібно швидко адаптуватися, щоб не втратити час, реагувати на якісь зміни, при цьому відчути «пульс» нового місця. Робота маркетолога вимагає того ж - швидкої адаптації, оперативної реакції і вміння приймати рішення.