У квітні 2020 року фахівці Uptime Institute провели глобальне дослідження впливу COVID-19 на дата-центри світу. В ході аналізу експерти опитали понад 200 фахівців, які працюють з критичною ІТ-інфраструктурою в різних куточках світу.

Головні ризики сфери ЦОД в період карантину

За результатами опитування експерти Uptime Institute визначили 7 основних ризиків, які пандемія представляє для сфери дата-центрів:

  • більшість опитаних (32%) стверджують, що найбільший ризик пов'язаний з тим, що скорочення кількості IT-персоналу призведе до можливих ускладнень в роботі сервісу (в разі появи інцидентів, простоїв та інших ризиків може не вистачити кваліфікованих спеціалістів для їх усунення);
  • на другому місці (17%) - втрата доходу від бізнесу;
  • близько 15% стверджують про скорочення планового обслуговування обладнання;
  • 10% стверджують про відкладання проектів будівництва ЦОД;
  • понад 6% відзначили незаплановане збільшення попиту на IT-інфраструктуру;
  • ще 6% стверджують про нестачу критичних запасних частин обладнання для інфраструктури;
  • інші причини близько 14%.

Ризики для сфери ЦОД пов’язані з Covid-19


В GigaCenter ми спостерігаємо незаплановане збільшення попиту на наші сервіси під час карантину. Зважаючи на те, що працівники компаній були переведені на дистанційну роботу та бізнес-центри закрилися на час пандемії, бізнес почав переходити на використання віртуальних сервісів, а також розміщувати обладнання в дата-центрах. Оскільки саме комерційний ЦОД, завдяки цілодобовому режиму роботи, зможе гарантувати безперебійність функціонування розміщенного обладнання клієнтів.

Саме тому ми відчули значний стрибок попиту на колокейшн серверних стійок. В зв’язку з цим наша команда зараз проводить роботи, пов’язані із запуском нового модуля - головний інженер GigaCenter Констянтин Панченко.

Зважаючи на те, що більшість дата-центрів обмежили доступ до території ЦОД для клієнтів та персоналу, від роботи якого не залежить безперебійність роботи інфраструктури, експерти також стверджують про довгостроковий ризик галузі, що пов’язаний із дефіцитом IT-спеціалістів.

Проте нестача персоналу є не єдиною проблемою. На запитання про найголовніші ризики, які COVID-19 становить для сфери ЦОД протягом наступних 90 днів, опитані спеціалісти також відмічають затримку будівництва дата-центрів з наступним скороченням планового обслуговування обладнання.

Ризики для дата-центрів у зв’язку з коронавірусом

Нові виклики для керівництва

Безумовно найважливішим завданням для топ-менеджменту дата-центрів під час карантину став захист здоров’я власних співробітників. Серед опитаних спеціалістів кожен без винятку здійснив сукупність заходів щодо організації безпечної роботи на території ЦОД:
  • забезпечили співробітників засобами індивідуального захисту;
  • обмежили кількість відвідувань дата-центру клієнтами;
  • ввели обов’язкові санітарні роботи на території дата-центрів (прибирання, кварцування приміщень);
  • інші.
Так в дата-центрі GigaCenter ми також провели чималу роботу в цьому напрямку. Для всіх членів команди, а також для відвідувачів передбачені базові запобіжні заходи (маски і антисептики для рук). Проводимо щоденне кварцування приміщень, контролюємо кількість людей, які можуть перебувати у модулі одночасно.

Ми максимально обмежили відвідування нашого ЦОД і здійснюємо їх тільки у випадках, життєво необхідних для компаній. Також ми розробили тимчасові правила перебування на території нашого дата-центру – відмічає Констянтин Панченко.

І якщо захист здоров’я IT-спеціалістів – це завдання номер один для керівної ланки дата-центрів, то уникнення відключень та перебоїв у сервісі, що надаються ЦОД у зв’язку із пандемією – наступне важливе завдання керівництва. 

В проведеному опитуванні 84% респондентів не зазнали сповільнення або відключення послуг, які могли бути віднесені до COVID-19. Однак 4% стверджують, що зіткнулися з таким типом відключення сервісу, а 10% - наголошують на сповільненні обслуговування, пов’язане з COVID-19. 

Проблеми ЦОД у зв’язку з епідемією

В дата-центрі GigaCenter не зафіксовано жодного факту сповільнень або відключень сервісу клієнтами. Навпаки, за час карантину зросла популярність такої послуги як «SmartHands» (сервіс, що надає мажливість оперативно виконати необхідні роботи з обладнанням клієнта в будь-який час доби, завдяки спеціалістам дата-центру).

З метою захисту здоров’я наших співробітників та клієнтів, на час карантину наша команда надає послугу «SmartHands» безкоштовно - коментує Констянтин Панченко.

Що чекає сферу дата-центрів в майбутньому?

Індустрії у всьому світі сильно постраждали від пандемії. Багато компаній переживають складний етап існування, а деяким навіть довелося призупинити діяльність. Організація Об'єднаних Націй оцінила ситуацію на світовому ринку та спрогнозувала, що економіка втратить близько 2 трлн доларів у результаті пандемії в наступні 12 місяців.

Проте, яке майбутнє для сфери дата-центрів після закінчення карантину прогнозують експерти? Спеціалісти вбачають два основних сценарії розвитку галузі. Перший полягає в тому, що сектор може процвітати, зважаючи на попит, що буде спричинений появою нових технологій (наприклад, 5G та Інтернету речей). Є багато припущень, що повернення галузі в звичний режим існування буде тривалим, проте без загального падіння показників розвитку.

Другий сценарій менш позитивний. Експерти вбачають, що майже весь попит на сервіс дата-центрів та інвестиції в дану сферу будуть швидко зменшуватися (принаймні дуже сповільняться). Що в подальшому може призвести до «тривалої депресії» сфери ЦОД.