Для всіх складних IТ-систем, які забезпечують роботу сучасних компаній, потрібно регулярне і якісне обслуговування і відповідні умови роботи. Тому у багатьох представників бізнесу виникає питання – забезпечувати роботу власної технічної інфраструктури самостійно або віддавати обладнання на аутсорс в комерційні центри обробки даних. Про переваги і недоліки обох підходів нам розповіли фахівці GigaCenter – головний інженер Костянтин Панченко і керівник групи техпідтримки Віктор Цимбал. 

Надійність і безперебійність роботи

Будь-які проблеми в роботі корпоративного обладнання можуть негативно позначитися на функціонуванні бізнесу. Простій в кілька годин робочого часу навряд чи піде на користь компанії: технічні несправності можуть привести до втрати клієнтів, фінансових збитків або до зриву потенційної угоди. Тому для роботи обладнання повинні бути створені всі необхідні умови, щоб мінімізувати виникнення проблем.

Живлення

Одне з головних завдань – це надійне електроживлення. У сучасних комерційнійних дата-центрів живлення забезпечується з декількох джерел. Наприклад, в GigaCenter воно надходить від двох незалежних міських ліній. Якщо будуть пошкоджені обидві, то для таких випадків в ЦОД є власні дизельні генератори. Запасу палива в них досить, щоб забезпечити роботу обладнання протягом декількох днів, а при необхідності – і довше. Наприклад, в GigaCenter пального вистачає на 72 години, а для подальшої роботи його доставляють підрядники, які співпрацюють з дата-центром в рамках суворих умов угоди про рівень сервісу (SLA).

У сучасних бізнес-центрах системи резервного живлення теж передбачені. Однак все залежить від конкретного об’єкта, де розташований офіс компанії. В одних дублюються лінії живлення, в інших – є резервні генератори, в третіх – є і те, і інше. Але проблема в тому, що крім сучасних бізнес-центрів та офісних комплексів, є ще безліч офісних будівель, які були побудовані десятки років тому. У багатьох з них можливості для безперебійної роботи просто не передбачені. Тому якщо офіс компанії розташований в подібній будівлі, проблеми з живленням вона може відчути в повній мірі.

Навіть при наявності власного будинку, тримати резервні дизель-генератори великої потужності може собі дозволити далеко не кожен. Більш того, у деяких банківських структур, для яких простої в роботі тягнуть за собою критичні наслідки,  немає даного засобу резервного живлення.

Канали зв’язку

Крім ліній подачі електроенергії, для безперебійної роботи в дата-центрах дублюються і інтернет-канали. Якщо з мережею одного з провайдерів щось трапиться, система тут же переключиться на один з резервних каналів передачі даних. При цьому клієнт ЦОД може обрати, канал якого оператора використовувати в якості основного.

Якщо клієнт розміщує обладнання у себе, і у його провайдера виникають несправності (при цьому часто в компаніях відсутній дублюючий канал) – то проблему не вирішити ніяк. Потрібно чекати, поки мережа знову запрацює. Але великий плюс в тому, що в офісі в даному випадку залишиться робочою внутрішня мережа і доступ до даних на серверах.

Однак ідеальна схема роботи в даному питанні може виглядати так: розмістити сервера в дата-центрі і створити виділену лінію між офісом компанії і ЦОД.

Охолодження

Ще одне завдання для забезпечення надійності роботи – охолодження обладнання. Чим прохолодніше повітря, тим менше ризик його перегрівання і виходу з ладу. У комерційних ЦОД для забезпечення потрібної температури працюють потужні промислові кондиціонери, тому про перегрівання обладнання можна не турбуватися. Наприклад, в GigaCenter система кондиціонування влаштована за схемою N + 1: це означає, що крім робочих кондиціонерів, є ще один – в резерві. У разі необхідності він зможе замінити будь-який, що вийшов з ладу. В сучасних офісних будівлях проблем з охолодженням теж бути не повинно, а ось в більш старих можуть виникнути складності. Наприклад, неможливість прокласти траси кондиціонерів.

Час і людські ресурси

У разі будь-яких несправностей з обладнанням співробітники ЦОД швидко реагують на це по заявці клієнта. Наприклад, в GigaCenter цей час становить 15 хвилин. Протягом цього часу співробітник ЦОД оглядає обладнання на предмет звукових або візуальних сигналів про поломку. Після цього інформацію передають клієнту і разом з ним вирішують, які подальші кроки потрібно зробити. Найчастіше допомагає перезавантаження сервера, а в разі необхідності представники клієнта приїжджають самі і проводять огляд.

Все це займає більше часу, ніж якби вся IT-інфраструктура перебувала безпосередньо у замовника: потрібно оформити заявку на відвідування дата-центру і доїхати туди. Не можна назвати цей фактор критичним, але взяти до уваги варто. Розміщення обладнання у власному офісі дає більший контроль, ніж в дата-центрі. Всі технічні ресурси компанії – завжди під рукою, а доступ до них миттєвий.

Безпека обладнання та даних

Фізична та інформаційна безпека – критично важливі для бізнесу. В сучасних дата-центрах, в тому числі і в GigaCenter, встановлені надійні системи пожежогасіння, а будівлі захищені від природних катаклізмів. Наприклад, для гасіння можливих займань в ЦОД використовують інертний газ: він знижує концентрацію кисню в повітрі, зупиняючи процес горіння. До того ж, на відміну від води або піни, він не пошкоджує обладнання клієнтів.

Доступ до серверів є тільки у співробітників ЦОД, а також представників компанії, які їх там розмістили. У GigaCenter, наприклад, є більше п’яти рівнів доступу, кожен з яких суворо регламентується. Розміщені у стійках сервери позначені тільки внутрішніми ідентифікаторами, завдяки чому IT фахівці клієнтів, яких допускають всередину для обслуговування інфраструктури, знають тільки те, де знаходиться обладнання їх компанії. Хто ще розміщується в дата-центрі – вони не знають і ніяким чином дізнатися не можуть.

Важливий момент: доступ до інформації, яка зберігається на переданому в дата-центр обладнанні, у співробітників центру обробки даних – відсутній. Тому за збереження і недоторканність інформації клієнт може не перейматися. До того ж, безпека гарантується і сертифікатом міжнародного стандарту інформаційної безпеки ISO / IEC 27001, який є у GigaCenter.

Якщо ЦОД, наприклад, як GigaCenter, відповідає рівню Tier3, то він забезпечує рівень відмовостійкості в 99,982% і може не працювати тільки півтори години на рік – це дуже важливий показник.

Можна говорити про те, що в питаннях надійності комерційні центри обробки даних багато в чому перевершують старі офісні будівлі і не поступаються місцем сучасним бізнес-центрам. До того ж, якщо компанія розміщує обладнання у власному приміщенні, то рішення всіх питань, пов’язаних з безпекою і надійністю, і відповідні витрати – лягають на її плечі, а час простою протягом року може бути набагато довше.

Економія витрат

Розміщення обладнання в комерційному дата-центрі дає компанії можливість заощадити. Наприклад, частину функцій можна доручити співробітникам ЦОД. Особливо це актуально для представників малого та середнього бізнесу, які, як правило, не можуть дозволити собі великий штат співробітників – делегування дозволить їм скоротити витрати на заробітну плату IT-фахівців.

Ще один важливий момент – це підтримка обслуговуючої інфраструктури. Як вже було сказано вище, для безперебійної роботи обладнання необхідним є ряд умов – охолодження, електроживлення, безпека і т. д. Наприклад, зупинимося на кондиціонерах. Хоч вони споживають не так багато енергії, але влітку витрати для компанії можуть бути досить відчутними. Взимку кондиціонери теж повинні працювати, хай і не так інтенсивно. Не варто забувати про їх регулярне обслуговування. До того ж, в ньому мають потребу і інші системи, наприклад, пожежна безпека. Якщо ж передати сервера в комерційний ЦОД, то  завдання по обслуговуванню не виникають, а значить і знижуються витрати компанії.

Підключення та розширення

Ще одна перевага ЦОД – це простота міграції і масштабування. Клієнт визначає, скільки місць (стійок або юнітів) і кіловат живлення йому потрібно, потім привозить своє обладнання, а співробітники центру обробки даних його підключають. Головний момент, який потрібно відзначити – безперервність роботи компанії, тому зазвичай підключення відбувається вночі або на вихідних, щоб на наступний день бізнес міг продовжити функціонувати в звичайному режимі. Далеко не завжди цього вдається досягти, якщо подібні роботи клієнта виконуються власними силами.

Масштабування теж проходить легко. Якщо в звичайному офісному будинку з розміщенням нового обладнання можуть виникнути проблеми (наприклад, через брак місця), то в ЦОД таких труднощів немає. Потрібно просто подати заявку і для компанії виділять додаткові стійки і потужності.

Також існує модель роботи, коли компанія віддає в дата-центр тільки частину свого обладнання. При цьому зв’язок між серверами забезпечується і по інтернет-каналах, і по виділеній оптоволоконній лінії. Такий підхід застосовують як в якості рішення масштабування, так і для додаткової інформаційної безпеки. Устаткування з «чутливими» даними може зберігатися в офісі компанії, а решта – в дата-центрі.

Невеликий підсумок

Однозначної відповіді, де краще розміщувати обладнання – у себе або в комерційному ЦОДі немає. В обох варіантів є свої плюси і мінуси. Однак у передачі обладнання на аутсорс плюсів все ж більше. Це і зниження витрат для компанії, і відсутність додаткових проблем при обслуговуванні обладнання, і надійність інфраструктури роботи ІТ. Саме на таку модель останні кілька років переходять все більше компаній, і кількість запитів зростає. Завдяки накопиченому досвіду і знанням співробітники дата-центру GigaCenter зможуть проконсультувати представників бізнесу з будь-якого актуального питання і реалізувати завдання будь-якого масштабу.