Інфраструктура дата-центру вважається найнадійнішим місцем для зберігання обладнання бізнесу. Цілодобовий моніторинг серверів, відмовостійка система охолодження, а також наявність власних джерел електроживлення - завдяки всьому цьому ви можете спокійно спати, передавши своє «залізо» комерційному ЦОД.
Але навіть в такому захищеному місці як дата-центр часом відбуваються форс-мажори, включаючи аварії і пожежі. Як фахівці борються з ними і завдяки чому ліквідують протягом декількох секунд - розглянемо в нашій статті.

Саме тому IT-фахівці продумують кожну деталь на етапі проектування ЦОД, щоб створити відмовостійку інфраструктуру і уникнути появи таких інцидентів в майбутньому. І важливою складовою інфраструктури комерційного ЦОД є система пожежогасіння.

З чого складається система пожежогасіння дата-центру?

В цілому вона схожа з протипожежними рішеннями, які використовуються компаніями в інших галузях. Вона складається з систем автоматичного пожежогасіння (тобто спеціального обладнання), а також датчиків оповіщення. Така система як правило проектується на початкових стадіях будівництва ЦОД, а саме на етапі, коли інженери складають схему прокладки труб (трубопровідну розв'язку).
Система пожежогасіння в дата-центрах має безліч особливостей, адже на його території знаходяться сервери клієнтів з цінною інформацією бізнесу.

І в разі виникнення пожежі не можна просто взяти вогнегасник і залити піною «залізо» клієнтів - адже тим самим ви просто знищите всю інформацію. Так про які ж особливості даної складової інфраструктури ЦОД важливо згадати:

  • будова машинного залу дата-центру складна: безліч перегородок, стійок і наявність фальшпідлоги ускладнюють процес гасіння, тому об`ємний метод - найкраще рішення, адже допоможе створити умови, що не підходять для розростання загоряння в будь-який з точок приміщення;
  • речовина, що використовується для ліквідації пожежі повинна бути безпечною для персоналу дата-центру, а також не завдавати шкоди «залізу» клієнта і після ліквідації вогнища загоряння з легкістю має видалятися з приміщення.

Основні методи боротьби з пожежами в ЦОД

Давайте тепер розглянемо основні методи боротьби з пожежами в дата-центрах, які часто використовуються сьогодні фахівцями дата-центру:

  • гіпоксичний метод;
  • ізоляція;
  • охолодження;
  • інгібування.

Гіпоксичний метод передбачає введення азоту, який знижує вміст кисню в приміщенні ЦОД до позначки нижче 14%. В таких умовах пожежа не поширюється, але при цьому кисню достатньо для продовження роботи в модулі або машинному залі дата-центру. Даний метод досить ефективний, але його єдиним мінусом є ціна, адже встановлення такої системи пожежогасіння потребує чимало інвестицій.

Гіпоксичний метод боротьби з пожежою в дата-центрі

Ізоляція. При використанні такого методу гасіння загоряння в дата-центрі відбувається за рахунок інертного газу (азоту, аргону та інших видів). Вміст кисню в повітрі знижується до 14%, як і в гіпоксичному методі). Але у такого методу є і мінус - хімічні реакції від запуску газу можуть завдати шкоди співробітникам.

Ізоляційний метод боротьби з пожежою в дата-центрі

Інгібування. Для гасіння загоряння використовується галогенізований газ, який зупиняє появу хімічних реакцій. Як правило при такому методі пожежогасіння використовуються різні види Хладону, а також газ Novec 1230, який ще називають «суха вода» (адже рідина не має ні кольору, ні запаху).

Даний метод пожежогасіння вважається найбільш ефективним і найчастіше використовується фахівцями дата-центру.

Інгібування метод боротьби з пожежою в дата-центрі

Охолодження. У разі появи загоряння в ЦОД розпилюють водяний туман (мілкодисперсну воду, яка подається під високим тиском), це знижує вміст кисню в повітрі, а також допомагає охолодити територію, на якій сталося загоряння.

Такий спосіб пожежогасіння популярний в Європі. Наприклад, його застосовують в таких ЦОД як TCN Eemsdelta (провінція Гронінген) в Нідерландах, а також науково-технологічному полігоні CX2 Cyberjaya в місті Сайберджая (Малайзія).
Але, в Україні існує недовіра до такого методу пожежогасіння. Адже розпилення нехай і дрібнодисперсної води через час призводить до появи вологи - що в цілому неприпустимо для інфраструктури дата-центру.

Тепер давайте розглянемо сценарій роботи системи пожежогасіння на базі дата-центру GigaCenter

У GigaCenter ми використовуємо метод інгібування для ліквідації загорянь. Але як же саме він працює на практиці?
Відслідковувати появу будь-якого роду загорянь допомагають датчики системи пожежної сигналізації ЦОД, які розміщені на стелях коридору, машинних залів, а також модулів з обладнанням клієнтів. Саме вони в разі появи вогнища загоряння першими реагують на наявність диму, моментально спрацьовують і подають звуковий сигнал на диспетчерський пост ЦОД. Фахівці дата-центру здійснюють візуальний огляд приміщення, де спрацював датчик. У разі якщо проблему можна вирішити локально приймається ряд заходів щодо запобігання загоряння, якщо ж проблема глобальна - інженери активують систему газового пожежогасіння на базі газу інгібітора Хладон 125. При запуску газу в машинний зал, він повністю витісняє кисень, що не дозволяє вогню розповсюджуватися далі.
Після повного гасіння загоряння і перевірки ефективності вжитих заходів, включається система видалення продуктів гасіння пожежі, тільки після цього в приміщення можна заходити для проведення подальших робіт.

Такий же метод пожежогасіння часто використовується книгосховищами, музеями, картинними галереями, адже в разі виникнення пожежі цінні експонати необхідно зберегти за всяку ціну.
Все ж сказати, що дата-центри зовсім не горять було б неправильно. Навіть попри те, що такий сценарій малоймовірний, часом вони все ж трапляються. Але збереження обладнання клієнтів безпосередньо залежить від відмовостійкості ЦОД, а також такої його складової як системи пожежогасіння. Тому враховувати кожну деталь при виборі дата-центру дуже важливо, адже від цього рішення залежить збереження даних вашого бізнесу.