Інфраструктура дата-центру вважається найнадійнішим місцем для зберігання обладнання бізнесу. Цілодобовий моніторинг серверів, відмовостійка система охолодження, а також наявність власних джерел електроживлення - завдяки всьому цьому ви можете спокійно спати, передавши своє «залізо» комерційному ЦОД.
Але навіть в такому захищеному місці як дата-центр часом відбуваються форс-мажори, включаючи аварії і пожежі. Як фахівці борються з ними і завдяки чому ліквідують протягом декількох секунд - розглянемо в нашій статті.

Саме тому IT-фахівці продумують кожну деталь на етапі проектування ЦОД, щоб створити відмовостійку інфраструктуру і уникнути появи таких інцидентів в майбутньому. І важливою складовою інфраструктури комерційного ЦОД є система пожежогасіння.

З чого складається система пожежогасіння дата-центру?

В цілому вона схожа з протипожежними рішеннями, які використовуються компаніями в інших галузях. Вона складається з систем автоматичного пожежогасіння (тобто спеціального обладнання), а також датчиків оповіщення. Така система як правило проектується на початкових стадіях будівництва ЦОД, а саме на етапі, коли інженери складають схему прокладки труб (трубопровідну розв'язку).
Система пожежогасіння в дата-центрах має безліч особливостей, адже на його території знаходяться сервери клієнтів з цінною інформацією бізнесу.

І в разі виникнення пожежі не можна просто взяти вогнегасник і залити піною «залізо» клієнтів - адже тим самим ви просто знищите всю інформацію. Так про які ж особливості даної складової інфраструктури ЦОД важливо згадати:

  • будова машинного залу дата-центру складна: безліч перегородок, стійок і наявність фальшпідлоги ускладнюють процес гасіння, тому об`ємний метод - найкраще рішення, адже допоможе створити умови, що не підходять для розростання загоряння в будь-який з точок приміщення;
  • речовина, що використовується для ліквідації пожежі повинна бути безпечною для персоналу дата-центру, а також не завдавати шкоди «залізу» клієнта і після ліквідації вогнища загоряння з легкістю має видалятися з приміщення.

Основні методи боротьби з пожежами в ЦОД

Давайте тепер розглянемо основні методи боротьби з пожежами в дата-центрах, які часто використовуються сьогодні фахівцями дата-центру:

  • гіпоксичний метод;
  • ізоляція;
  • охолодження;
  • інгібування.

Гіпоксичний метод передбачає введення азоту, який знижує вміст кисню в приміщенні ЦОД до позначки нижче 14%. В таких умовах пожежа не поширюється, але при цьому кисню достатньо для продовження роботи в модулі або машинному залі дата-центру. Даний метод досить ефективний, але його єдиним мінусом є ціна, адже встановлення такої системи пожежогасіння потребує чимало інвестицій.

Ізоляція. При використанні такого методу гасіння загоряння в дата-центрі відбувається за рахунок інертного газу (азоту, аргону та інших видів). Вміст кисню в повітрі знижується до 14%, як і в гіпоксичному методі). Але у такого методу є і мінус - хімічні реакції від запуску газу можуть завдати шкоди співробітникам.

Інгібування. Для гасіння загоряння використовується галогенізований газ, який зупиняє появу хімічних реакцій. Як правило при такому методі пожежогасіння використовуються різні види Хладону, а також газ Novec 1230, який ще називають «суха вода» (адже рідина не має ні кольору, ні запаху).

Даний метод пожежогасіння вважається найбільш ефективним і найчастіше використовується фахівцями дата-центру.

Охолодження. У разі появи загоряння в ЦОД розпилюють водяний туман (мілкодисперсну воду, яка подається під високим тиском), це знижує вміст кисню в повітрі, а також допомагає охолодити територію, на якій сталося загоряння.

Такий спосіб пожежогасіння популярний в Європі. Наприклад, його застосовують в таких ЦОД як TCN Eemsdelta (провінція Гронінген) в Нідерландах, а також науково-технологічному полігоні CX2 Cyberjaya в місті Сайберджая (Малайзія).
Але, в Україні існує недовіра до такого методу пожежогасіння. Адже розпилення нехай і дрібнодисперсної води через час призводить до появи вологи - що в цілому неприпустимо для інфраструктури дата-центру.

Тепер давайте розглянемо сценарій роботи системи пожежогасіння на базі дата-центру GigaCenter

У GigaCenter ми використовуємо метод інгібування для ліквідації загорянь. Але як же саме він працює на практиці?
Відслідковувати появу будь-якого роду загорянь допомагають датчики системи пожежної сигналізації ЦОД, які розміщені на стелях коридору, машинних залів, а також модулів з обладнанням клієнтів. Саме вони в разі появи вогнища загоряння першими реагують на наявність диму, моментально спрацьовують і подають звуковий сигнал на диспетчерський пост ЦОД. Фахівці дата-центру здійснюють візуальний огляд приміщення, де спрацював датчик. У разі якщо проблему можна вирішити локально приймається ряд заходів щодо запобігання загоряння, якщо ж проблема глобальна - інженери активують систему газового пожежогасіння на базі газу інгібітора Хладон 125. При запуску газу в машинний зал, він повністю витісняє кисень, що не дозволяє вогню розповсюджуватися далі.
Після повного гасіння загоряння і перевірки ефективності вжитих заходів, включається система видалення продуктів гасіння пожежі, тільки після цього в приміщення можна заходити для проведення подальших робіт.

Такий же метод пожежогасіння часто використовується книгосховищами, музеями, картинними галереями, адже в разі виникнення пожежі цінні експонати необхідно зберегти за всяку ціну.
Все ж сказати, що дата-центри зовсім не горять було б неправильно. Навіть попри те, що такий сценарій малоймовірний, часом вони все ж трапляються. Але збереження обладнання клієнтів безпосередньо залежить від відмовостійкості ЦОД, а також такої його складової як системи пожежогасіння. Тому враховувати кожну деталь при виборі дата-центру дуже важливо, адже від цього рішення залежить збереження даних вашого бізнесу.