до переліку новин
14
Лют
2019
Лют
2019
14 Лют 2019
"Хороший сервіс потрібно заохочувати" — головний інженер GigaCenter Костянтин Панченко
Про робочі будні, безпеку даних, зарубіжний досвід та «магії» в дата-центрі
GigaCenter входить в число кращих комерційних дата-центрів України. Відповідно до стандарту TIA 942, дата-центр збудований у відповідності рівню Tier 3 з можливих чотирьох. Відмовостійкість дата-центру - 99,982%, допускається не більше 1,5 години простою в рік. Більша надійність лише у дата-центрів рівня Tier 4, які зазвичай будуються для військових організацій, аеропортів, держструктур і великих корпорацій.
Ми продовжуємо наш спецпроект «Вартові даних» - про тих, хто стоїть за інформаційною безпекою, безперебійною роботою обладнання і спокоєм клієнтів дата-центру. Отримуючи якісний сервіс, ми часто не замислюємося про те маленьке життя, яке проживає кожен співробітник світу «заліза» і складних процесів дата-центру. Вони долають разом складні випробування, діляться цінним досвідом і, головне, втілюють в життя круті IT-проекти, завдяки командній роботі. Наш спецпроект розкриває «людську» сторону ЦОД, розповідаючи про особистості, життєві цінності та захоплення найголовнішої складової кожної компанії - її співробітників.
Наш наступний герой - Костянтин Панченко, головний інженер дата-центру GigaCenter. Він розповів про свій досвід управління, особливості роботи та нововведення в ЦОД, особисті «драйвери» і про те, як тренує мозок.
Про професійний вибір
Я вчився в технічному ліцеї Шевченківського району. Його випускникам надавали можливість вступити на пільгових умовах в один з двох технічних - КПІ або КІБІ. Зупинився на першому ВУЗі, оцінив свої можливості і обрав ту спеціальність, на яку вистачало прохідного балу - інженер-електрик. До того ж, я керувався думкою, що електрика навряд чи зникне і завжди будуть потрібні фахівці, які розбираються в цій сфері.
Після захисту диплому мене запросили на посаду помічника майстра кабельної ділянки в компанію, яка займалася монтажем електроустаткування і кабельних мереж по всій Україні. Наша команда була на «передовій»: ми клали кабель, встановлювали обладнання, займалися пуско-налагодження. Але мене завжди тягнуло в інженерно-технічну сферу, тому через рік захотілося змінити траншеї та побутівку на проектну діяльність.
До працевлаштування в GigaCenter я з легкістю змінював компанії і напрямки роботи, не затримуючись на одному місці більше року. Однак віддавав більшу перевагу проектуванню та будівництву ЦОД. На мою думку, одного року цілком достатньо, щоб вивчити всю специфіку посади і професії, а також зрозуміти, в якому напрямку рухатися далі. І хоча більшість HR-менеджерів такі «стрибки» не полюбляють, я жодного разу не стикався з негативним ставленням. Якщо ти професіонал, завжди можна пояснити причини змін компанії при особистій зустрічі з HR-ом. Тим більше, що моя кар'єра динамічно розвивалася.
Про вибір і можливості бачити свій результат
У січні 2019-го було рівно два роки, як я став частиною команди GigaCenter. В моє працевлаштування в цю компанію вирішальну роль зіграв LinkedIn. На той момент я хотів змінити і місце роботи, і напрямок діяльності. Протягом двох років розглядав пропозиції від HR-менеджерів різних компаній, але жодне мене не змогло зацікавити.
До моменту пошуку я більше 10 років займався проектуванням і будівництвом дата-центрів. Але після економічної кризи 2008 року в цій сфері не було жодного серйозного проекту. Багато клієнтів ЦОД не хотіли інвестувати в нові продукти і технології - тоді всі шукали бюджетні рішення або застосовували застарілі. Я навіть закінчив курси тестувальників, але HR-менеджер GigaCenter «зловив» мене в соцмережі і запропонувала посаду головного інженера дата-центру.
Завдання, які мені треба було виконувати, відповідали тому, чим я займався раніше, але з великим зосередженням на експлуатацію, а не на проектування. Це мене привабило. Адже в проектній діяльності ти віддаєш проект замовнику на реалізацію і, на жаль, часто не знаєш, як вийшло в результаті. А тут я можу особисто оцінити результат вже через 2-3 місяці після розробки технічного рішення.
Я прийшов уже на готову діючу інфраструктуру GigaCenter. Щиро вдячний тому інженеру - технічному директору, який його будував. Це надійний, практичний і якісно спроектований об'єкт, аналоги якого зустрічаються у замовників з держструктур або приватних компаній з хорошим фінансуванням. Все це дозволяє нам розвиватися досить швидко: за два роки ми запустили нові модулі і оптимізували різні підсистеми.
Про рушійну силу дата-центру
В мою команду входить служба технічної підтримки, електрики, механіки, будівельники, завгосп, монтажники тощо. Завдання розподіляю між ними і субпідрядниками, з якими ми уклали договори на обслуговування обладнання з певними рівнями SLA.
Технічна підтримка дата-центру покриває потреби всієї групи компаній, куди входить ще телеком-оператор GigaTrans і хмарний провайдер GigaCloud, а також супроводжує клієнтів дата-центру при установці і обслуговуванні обладнання. Всі інженерні структури ЦОД керуються DRP (Disaster Recovery Plan) - документом, в якому прописані алгоритми дій в будь-яких позаштатних ситуаціях. Завдяки цьому «технарі» знають, що потрібно зробити, щоб підтримати працездатність сервісів наших клієнтів при незапланованих технічних збоях або відключенні елементів систем життєзабезпечення ЦОД.
Про обов'язки зберігачів даних
Я беру участь у створенні стратегії розвитку дата-центру і забезпечую працездатність всієї його інженерії. Це понад 13 підсистем, зокрема системи кондиціонування, безперебійного та гарантованого електропостачання, пожежогасіння, моніторингу, відеоспостереження, контролю доступу та інші.
Ще я займаюся супроводженням інженера компанії-замовника. Також на прохання наших менеджерів з продажу присутній під час екскурсій по дата-центру, щоб відповісти на всі каверзні питання технічно підкованого клієнта.
Беру участь в переговорах з компаніями, які вперше замовляють послуги дата-центру для свого бізнесу. Так ми допомагаємо їм визначити асортимент сервісів, описуємо можливості технічної реалізації проекту. У типових кейсах з юнітним розміщенням обладнання або colocation немає необхідності залучати головного інженера. Але з клієнтами, які розміщують своє устаткування в індивідуально побудованих модулях, - працюю більш щільно. Нестандартні завдання і особливі вимоги до реалізації вимагають моєї присутності.
Про типовий робочий день
Специфіка роботи така, що у нас немає чіткого розкладу робочого дня. Хіба що чашка кави після приходу в офіс вранці (посміхається). Ми імпровізуємо щодня: вирішуємо нагальні питання з клієнтами, узгоджуємо роботу з підрядниками, які обслуговують наше обладнання, адмініструємо роботу всіх підсистем і т.д.
Із запланованих завдань - тільки щотижневі SCRUM-мітинги керівників всіх технічних відділів і керівництва компанії. Ми складаємо і коригуємо план на найближче майбутнє, обговорюємо перенесення термінів виконання завдань і їх причини.
Про безпеку IT-обладнання
Робота з обладнанням клієнта - дуже відповідальна. Але, на щастя, ціна помилки фахівця дата-центру зведена до мінімуму. Зокрема завдяки тому, що всі функції чітко розділені між нашою службою технічної підтримки, субпідрядниками і клієнтами, які допускають до своїх серверів тільки своїх фахівців.
Всі планові роботи проходять тільки в моїй присутності або за участю керівника відділу техпідтримки. Також його фахівці проводять моніторинг усіх систем ЦОД, виявляють проблему і передають її рішення обслуговуючому персоналу. У команди немає безпосереднього доступу в критичні вузли і системи дата-центру. Роботи виконують інженери, у яких є всі необхідні допуски, знання і навички.
Про «магію», правилах роботи і будні дата-центру
Дуже нестандартні ситуації під час експлуатації дата-центру виникають вкрай рідко. Основні складності пов'язані з тим, що в Україні центри обробки даних вбудовують у вже існуючі будівлі - вкрай рідко хто проектує ЦОД з нуля, так як це дуже дорого. Саме тоді в нашій роботі починається «магія», адже потрібно помістити все необхідне обладнання в непристосовані приміщення. У той час як за кордоном будують будівлі спеціально під потреби дата-центрів.
У загальних стандартах будівництва ЦОД прописаний принцип - уникати мультивендорності, тобто не використовувати обладнання та сервіси різних виробників. Все це потрібно для стандартизації роботи дата-центру, комфортного сервісу від єдиного підрядника і взаємозамінності обладнання.
Цікаві технічні рішення знаходяться під час розвитку і модернізації систем і підсистем. Наприклад, при будівництві нового модуля можна застосувати нові технологічні рішення по розташуванню обладнання, його охолодження і інфраструктури всього ЦОД.
Рік тому ми ввели в експлуатацію новий модуль в нашому дата-центрі. Це спеціальна інфраструктура, яка дозволяє компактно розміщувати обладнання різного типу і забезпечувати комфортний підхід до нього. У цьому ж модулі ми застосували і зручний розподіл оптичної і мідної складової інформаційних мереж - дворівнева система лотків відповідає сучасним вимогам до дата-центрів. До того ж, це ще й красиво (посміхається).
Про «зелені» технології
У нашій країні впровадження нововведень обмежується, насамперед, фінансами. Устаткування з вбудованими green-технологіями (наприклад, економічне електроспоживання, використання виділяємого обладнанням тепла) - коштує в 1,5-2 рази дорожче звичайного. Його купівля пов'язана з великою кількістю ризиків і тривалим періодом окупності. Найчастіше в українських дата-центрах можна побачити застосування «саморобних» варіацій екологічних технології. Наприклад, замість дорогого кондиціонера з фрікулінгом використовуються вентилятори, що втягують повітря з вулиці в холодну пору.
Наші напрацювання у сфері екологізації ЦОД - поки на початковій стадії. Наприклад, ми плануємо інтегрувати систему теплових насосів для опалення нашого офісу в холодну пору. Тепло, яке виділяє обладнання в дата-центр, цілком достатньо для цих цілей.
Про перевірку на міцність
Існує два типи сертифікації дата-центрів. Перша - коли сертифікують тільки проектну документацію майбутнього ЦОД. Друга - коли перевіряють безпосередньо побудований дата-центр. Так, після закінчення будівництва і перед запуском роботи служба Uptime Institute (Інститут міжнародної сертифікації, базується в США) надсилає на кілька тижнів своїх інженерів, щоб вони перевірили відмовостійкість ЦОД.
У цих людей по-справжньому цікава робота: вони відключають обладнання, яке входить до складу критично важливих систем дата-центру, експериментують з навантаженнями, шукають точки відмови. Роблять все те, що головному інженеру, тобто мені, - не можна (сміється).
З одного боку, така сертифікація - дорога процедура. З іншого - проводити експерименти в ЦОД, який вже почав працювати і де вже встановлено обладнання клієнтів, ніхто не зважиться. Тому в Україні немає дата-центрів, які пройшли сертифікацію Uptime Institute вже на фізично реалізованому об'єкті.
Про запровадження міжнародного досвіду
На відміну від українських, в європейських ЦОД все влаштовано по-іншому. Завдяки закордонним поїздкам на техмайданчики наших партнерів ми в GigaCenter знайомимося з новинками ринку і по можливості переймаємо досвід.
Наприклад, у нас існують відмінності в системі доступів. У закордонному ЦОД відвідувач підписує багатосторінкову заявку, де перераховані всі вимоги по роботі з обладнанням і відвідування дата-центру. Отримавши доступ, клієнт самостійно проходить в свій модуль і працює з серверами. Стежать за його діями тільки за допомогою систем відеоспостереження.
Специфіка і законодавство нашої країни такі, що клієнти бояться позаштатних ситуацій і впливів ззовні. Тому поки ми не прибираємо з нашої системи доступу проміжну ланку - людину від нашої компанії, яка супроводжує клієнта. Наприклад, «юнітний» замовник працює тільки в присутності наших фахівців, щоб випадково не пошкодити комутацію сусідніх юнітів в тій же стійці.
Про нововведення і поліпшення сервісу
Восени наша компанія пережила серйозну аварію. Після збою ми виконали величезну роботу з резервування каналів зв'язку, розробили безліч нових правил, щоб підтримувати працездатність ЦОД. У тому числі вдосконалили систему перемикання обладнання клієнтів під час позаштатних ситуацій, щоб оперативно відновлювати сервіс.
Перебудували і систему доступу замовників і співробітників, щоб під час критичних збоїв не ускладнювати і без того стресові умови роботи. Ще у нас з'явилася додаткова телефонна лінія для прийому заявок на відвідування ЦОД. Так ми в будь-якій проблемній ситуації зможемо прийняти весь обсяг вхідних запитів.
Про «сімейний» тип управління
У своєму колективі я застосовую те, чого сам не отримав від керівників в інших компаніях. Наприклад, намагаюся часто хвалити своїх хлопців за виконання навіть стандартних правил, прописаних в посадових інструкціях. Хороший сервіс потрібно заохочувати.
Ніколи не звертаюся до підлеглих в наказовому тоні. Щоб оперативно і ефективно вирішувати будь-які питання, важливо створити атмосферу, де всі б шанобливо ставилися один до одного. А якщо хтось в команді припускається помилки, то віддаю перевагу їх обговорювати тільки особисто з людиною.
Я прихильник західної манери керування: керівник повинен знати про своїх співробітників більше, ніж просто як про фахівців. Тому по можливості прагну дізнатися про захоплення та інтереси членів команди. Так я можу будувати довірчі відносини, краще розуміти мотиви людини і давати кожному те, що йому найцікавіше. При цьому я чітко бачу межу між особистими і робочими відносинами.
Про людей-особистостях і вчителів
Будь-який керівник - це вчитель. Деякі уроки ти розумієш і приймаєш відразу, до сенсу деяких потрібно дорости. Навіть досвід роботи з жорстким начальником - корисний, адже він показує, як потрібно приймати рішення, вчить «горіти» своєю компанією.
Будь-який фахівець, який займається своєю справою із задоволенням - для мене авторитет. Справжні особистості - ті, хто створили свій, нехай і невеликий бізнес. Люди, які впевнено йдуть своїм шляхом заради задоволення, особистого розвитку і своєї сім'ї.
Про професійний розвиток
GigaCenter проводить освітні курси з англійської мови, управління і системи ITIL. Якби у мене було більше вільного часу, то пройшов би курси програмування plc, курси по мікроелектроніці, автоматизації фізичних процесів і т.п. Вважаю, що не обов'язково вчитися саме тому, що потім будеш застосовувати на практиці. Головне в навчанні - тренувати пам'ять, спілкуватися з фахівцями і підвищувати свою професійну самооцінку.
Коли з'явився вільний час після народження дитини, почав читати художню літературу. Тому що після школи я вивчав в основному технічну.
Про особисті драйвери і профдеформацію
Різні клієнти та ситуації, навіть планові роботи тримають мене в тонусі. Я відчуваю динаміку розвитку компанії і її замовників. Все це мене «запалює».
Моя робота в меншій мірі пов'язана з документацією, в більшій - з технікою, яка може дати збій в будь-який момент. Тому радує, коли при планових перевірках обладнання фахівці зовнішніх служб контролю не виявляють несправностей.
Їдучи додому після роботи, рефлекторно чекаю дзвінка з повідомленням про аварію або несправності. Але з досвідом виробив в собі вміння спокійно реагувати на будь-які стресові ситуації. Вже не відчуваю того припливу адреналіну, як було в перші роки практики.
Про батьківство
По дорозі додому намагаюся переключитися з думок про роботу, так як вдома на мене чекає сім'я і маленька дитина. На особисті захоплення поки не вистачає часу. Найбажаніша розвага сьогодні - виспатися на вихідних, рідше - вибратися на природу або екскурсію з рідними. Трирічному активному малюкові під силу знесилити двох здорових дорослих! (посміхається)
Коментарі
GigaCenter
Читати ще
GigaCenter
21
Листоп
2024
Листоп
2024
21 Листоп 2024
Sidus Space побудує шість супутників для зберігання даних на орбіті Місяця
Ваш коментар