GigaCenter входить в число кращих комерційних дата-центрів України. Відповідно до стандарту TIA 942, дата-центр збудований у відповідності рівню Tier 3 з можливих чотирьох. Відмовостійкість дата-центру - 99,982%, допускається не більше 1,5 години простою в рік. Більша надійність лише у дата-центрів рівня Tier 4, які зазвичай будуються для військових організацій, аеропортів, держструктур і великих корпорацій.
Ми продовжуємо наш спецпроект «Вартові даних» - про тих, хто стоїть за інформаційною безпекою, безперебійною роботою обладнання і спокоєм клієнтів дата-центру. Отримуючи якісний сервіс, ми часто не замислюємося про те маленьке життя, яке проживає кожен співробітник світу «заліза» і складних процесів дата-центру. Вони долають разом складні випробування, діляться цінним досвідом і, головне, втілюють в життя круті IT-проекти, завдяки командній роботі. Наш спецпроект розкриває «людську» сторону ЦОД, розповідаючи про особистості, життєві цінності та захоплення найголовнішої складової кожної компанії - її співробітників.
Наш наступний герой - Костянтин Панченко, головний інженер дата-центру GigaCenter. Він розповів про свій досвід управління, особливості роботи та нововведення в ЦОД, особисті «драйвери» і про те, як тренує мозок.


Про професійний вибір

Я вчився в технічному ліцеї Шевченківського району. Його випускникам надавали можливість вступити на пільгових умовах в один з двох технічних - КПІ або КІБІ. Зупинився на першому ВУЗі, оцінив свої можливості і обрав ту спеціальність, на яку вистачало прохідного балу - інженер-електрик. До того ж, я керувався думкою, що електрика навряд чи зникне і завжди будуть потрібні фахівці, які розбираються в цій сфері.
Після захисту диплому мене запросили на посаду помічника майстра кабельної ділянки в компанію, яка займалася монтажем електроустаткування і кабельних мереж по всій Україні. Наша команда була на «передовій»: ми клали кабель, встановлювали обладнання, займалися пуско-налагодження. Але мене завжди тягнуло в інженерно-технічну сферу, тому через рік захотілося змінити траншеї та побутівку на проектну діяльність.
До працевлаштування в GigaCenter я з легкістю змінював компанії і напрямки роботи, не затримуючись на одному місці більше року. Однак віддавав більшу перевагу проектуванню та будівництву ЦОД. На мою думку, одного року цілком достатньо, щоб вивчити всю специфіку посади і професії, а також зрозуміти, в якому напрямку рухатися далі. І хоча більшість HR-менеджерів такі «стрибки» не полюбляють, я жодного разу не стикався з негативним ставленням. Якщо ти професіонал, завжди можна пояснити причини змін компанії при особистій зустрічі з HR-ом. Тим більше, що моя кар'єра динамічно розвивалася.

Про вибір і можливості бачити свій результат

У січні 2019-го було рівно два роки, як я став частиною команди GigaCenter. В моє працевлаштування в цю компанію вирішальну роль зіграв LinkedIn. На той момент я хотів змінити і місце роботи, і напрямок діяльності. Протягом двох років розглядав пропозиції від HR-менеджерів різних компаній, але жодне мене не змогло зацікавити.
До моменту пошуку я більше 10 років займався проектуванням і будівництвом дата-центрів. Але після економічної кризи 2008 року в цій сфері не було жодного серйозного проекту. Багато клієнтів ЦОД не хотіли інвестувати в нові продукти і технології - тоді всі шукали бюджетні рішення або застосовували застарілі. Я навіть закінчив курси тестувальників, але HR-менеджер GigaCenter «зловив» мене в соцмережі і запропонувала посаду головного інженера дата-центру.
Завдання, які мені треба було виконувати, відповідали тому, чим я займався раніше, але з великим зосередженням на експлуатацію, а не на проектування. Це мене привабило. Адже в проектній діяльності ти віддаєш проект замовнику на реалізацію і, на жаль, часто не знаєш, як вийшло в результаті. А тут я можу особисто оцінити результат вже через 2-3 місяці після розробки технічного рішення.
Я прийшов уже на готову діючу інфраструктуру GigaCenter. Щиро вдячний тому інженеру - технічному директору, який його будував. Це надійний, практичний і якісно спроектований об'єкт, аналоги якого зустрічаються у замовників з держструктур або приватних компаній з хорошим фінансуванням. Все це дозволяє нам розвиватися досить швидко: за два роки ми запустили нові модулі і оптимізували різні підсистеми.

Про рушійну силу дата-центру

В мою команду входить служба технічної підтримки, електрики, механіки, будівельники, завгосп, монтажники тощо. Завдання розподіляю між ними і субпідрядниками, з якими ми уклали договори на обслуговування обладнання з певними рівнями SLA.
Технічна підтримка дата-центру покриває потреби всієї групи компаній, куди входить ще телеком-оператор GigaTrans і хмарний провайдер GigaCloud, а також супроводжує клієнтів дата-центру при установці і обслуговуванні обладнання. Всі інженерні структури ЦОД керуються DRP (Disaster Recovery Plan) - документом, в якому прописані алгоритми дій в будь-яких позаштатних ситуаціях. Завдяки цьому «технарі» знають, що потрібно зробити, щоб підтримати працездатність сервісів наших клієнтів при незапланованих технічних збоях або відключенні елементів систем життєзабезпечення ЦОД.

Про обов'язки зберігачів даних

Я беру участь у створенні стратегії розвитку дата-центру і забезпечую працездатність всієї його інженерії. Це понад 13 підсистем, зокрема системи кондиціонування, безперебійного та гарантованого електропостачання, пожежогасіння, моніторингу, відеоспостереження, контролю доступу та інші.
Ще я займаюся супроводженням інженера компанії-замовника. Також на прохання наших менеджерів з продажу присутній під час екскурсій по дата-центру, щоб відповісти на всі каверзні питання технічно підкованого клієнта.


Беру участь в переговорах з компаніями, які вперше замовляють послуги дата-центру для свого бізнесу. Так ми допомагаємо їм визначити асортимент сервісів, описуємо можливості технічної реалізації проекту. У типових кейсах з юнітним розміщенням обладнання або colocation немає необхідності залучати головного інженера. Але з клієнтами, які розміщують своє устаткування в індивідуально побудованих модулях, - працюю більш щільно. Нестандартні завдання і особливі вимоги до реалізації вимагають моєї присутності.

Про типовий робочий день

Специфіка роботи така, що у нас немає чіткого розкладу робочого дня. Хіба що чашка кави після приходу в офіс вранці (посміхається). Ми імпровізуємо щодня: вирішуємо нагальні питання з клієнтами, узгоджуємо роботу з підрядниками, які обслуговують наше обладнання, адмініструємо роботу всіх підсистем і т.д.
Із запланованих завдань - тільки щотижневі SCRUM-мітинги керівників всіх технічних відділів і керівництва компанії. Ми складаємо і коригуємо план на найближче майбутнє, обговорюємо перенесення термінів виконання завдань і їх причини.

Про безпеку IT-обладнання

Робота з обладнанням клієнта - дуже відповідальна. Але, на щастя, ціна помилки фахівця дата-центру зведена до мінімуму. Зокрема завдяки тому, що всі функції чітко розділені між нашою службою технічної підтримки, субпідрядниками і клієнтами, які допускають до своїх серверів тільки своїх фахівців.
Всі планові роботи проходять тільки в моїй присутності або за участю керівника відділу техпідтримки. Також його фахівці проводять моніторинг усіх систем ЦОД, виявляють проблему і передають її рішення обслуговуючому персоналу. У команди немає безпосереднього доступу в критичні вузли і системи дата-центру. Роботи виконують інженери, у яких є всі необхідні допуски, знання і навички.

Про «магію», правилах роботи і будні дата-центру

Дуже нестандартні ситуації під час експлуатації дата-центру виникають вкрай рідко. Основні складності пов'язані з тим, що в Україні центри обробки даних вбудовують у вже існуючі будівлі - вкрай рідко хто проектує ЦОД з нуля, так як це дуже дорого. Саме тоді в нашій роботі починається «магія», адже потрібно помістити все необхідне обладнання в непристосовані приміщення. У той час як за кордоном будують будівлі спеціально під потреби дата-центрів.
У загальних стандартах будівництва ЦОД прописаний принцип - уникати мультивендорності, тобто не використовувати обладнання та сервіси різних виробників. Все це потрібно для стандартизації роботи дата-центру, комфортного сервісу від єдиного підрядника і взаємозамінності обладнання.
Цікаві технічні рішення знаходяться під час розвитку і модернізації систем і підсистем. Наприклад, при будівництві нового модуля можна застосувати нові технологічні рішення по розташуванню обладнання, його охолодження і інфраструктури всього ЦОД.
Рік тому ми ввели в експлуатацію новий модуль в нашому дата-центрі. Це спеціальна інфраструктура, яка дозволяє компактно розміщувати обладнання різного типу і забезпечувати комфортний підхід до нього. У цьому ж модулі ми застосували і зручний розподіл оптичної і мідної складової інформаційних мереж - дворівнева система лотків відповідає сучасним вимогам до дата-центрів. До того ж, це ще й красиво (посміхається).


Про «зелені» технології

У нашій країні впровадження нововведень обмежується, насамперед, фінансами. Устаткування з вбудованими green-технологіями (наприклад, економічне електроспоживання, використання виділяємого обладнанням тепла) - коштує в 1,5-2 рази дорожче звичайного. Його купівля пов'язана з великою кількістю ризиків і тривалим періодом окупності. Найчастіше в українських дата-центрах можна побачити застосування «саморобних» варіацій екологічних технології. Наприклад, замість дорогого кондиціонера з фрікулінгом використовуються вентилятори, що втягують повітря з вулиці в холодну пору.
Наші напрацювання у сфері екологізації ЦОД - поки на початковій стадії. Наприклад, ми плануємо інтегрувати систему теплових насосів для опалення нашого офісу в холодну пору. Тепло, яке виділяє обладнання в дата-центр, цілком достатньо для цих цілей.

Про перевірку на міцність

Існує два типи сертифікації дата-центрів. Перша - коли сертифікують тільки проектну документацію майбутнього ЦОД. Друга - коли перевіряють безпосередньо побудований дата-центр. Так, після закінчення будівництва і перед запуском роботи служба Uptime Institute (Інститут міжнародної сертифікації, базується в США) надсилає на кілька тижнів своїх інженерів, щоб вони перевірили відмовостійкість ЦОД.
У цих людей по-справжньому цікава робота: вони відключають обладнання, яке входить до складу критично важливих систем дата-центру, експериментують з навантаженнями, шукають точки відмови. Роблять все те, що головному інженеру, тобто мені, - не можна (сміється).
З одного боку, така сертифікація - дорога процедура. З іншого - проводити експерименти в ЦОД, який вже почав працювати і де вже встановлено обладнання клієнтів, ніхто не зважиться. Тому в Україні немає дата-центрів, які пройшли сертифікацію Uptime Institute вже на фізично реалізованому об'єкті.

Про запровадження міжнародного досвіду

На відміну від українських, в європейських ЦОД все влаштовано по-іншому. Завдяки закордонним поїздкам на техмайданчики наших партнерів ми в GigaCenter знайомимося з новинками ринку і по можливості переймаємо досвід.
Наприклад, у нас існують відмінності в системі доступів. У закордонному ЦОД відвідувач підписує багатосторінкову заявку, де перераховані всі вимоги по роботі з обладнанням і відвідування дата-центру. Отримавши доступ, клієнт самостійно проходить в свій модуль і працює з серверами. Стежать за його діями тільки за допомогою систем відеоспостереження.
Специфіка і законодавство нашої країни такі, що клієнти бояться позаштатних ситуацій і впливів ззовні. Тому поки ми не прибираємо з нашої системи доступу проміжну ланку - людину від нашої компанії, яка супроводжує клієнта. Наприклад, «юнітний» замовник працює тільки в присутності наших фахівців, щоб випадково не пошкодити комутацію сусідніх юнітів в тій же стійці.


Про нововведення і поліпшення сервісу

Восени наша компанія пережила серйозну аварію. Після збою ми виконали величезну роботу з резервування каналів зв'язку, розробили безліч нових правил, щоб підтримувати працездатність ЦОД. У тому числі вдосконалили систему перемикання обладнання клієнтів під час позаштатних ситуацій, щоб оперативно відновлювати сервіс.
Перебудували і систему доступу замовників і співробітників, щоб під час критичних збоїв не ускладнювати і без того стресові умови роботи. Ще у нас з'явилася додаткова телефонна лінія для прийому заявок на відвідування ЦОД. Так ми в будь-якій проблемній ситуації зможемо прийняти весь обсяг вхідних запитів.

Про «сімейний» тип управління

У своєму колективі я застосовую те, чого сам не отримав від керівників в інших компаніях. Наприклад, намагаюся часто хвалити своїх хлопців за виконання навіть стандартних правил, прописаних в посадових інструкціях. Хороший сервіс потрібно заохочувати.
Ніколи не звертаюся до підлеглих в наказовому тоні. Щоб оперативно і ефективно вирішувати будь-які питання, важливо створити атмосферу, де всі б шанобливо ставилися один до одного. А якщо хтось в команді припускається помилки, то віддаю перевагу їх обговорювати тільки особисто з людиною.


Я прихильник західної манери керування: керівник повинен знати про своїх співробітників більше, ніж просто як про фахівців. Тому по можливості прагну дізнатися про захоплення та інтереси членів команди. Так я можу будувати довірчі відносини, краще розуміти мотиви людини і давати кожному те, що йому найцікавіше. При цьому я чітко бачу межу між особистими і робочими відносинами.

Про людей-особистостях і вчителів

Будь-який керівник - це вчитель. Деякі уроки ти розумієш і приймаєш відразу, до сенсу деяких потрібно дорости. Навіть досвід роботи з жорстким начальником - корисний, адже він показує, як потрібно приймати рішення, вчить «горіти» своєю компанією.
Будь-який фахівець, який займається своєю справою із задоволенням - для мене авторитет. Справжні особистості - ті, хто створили свій, нехай і невеликий бізнес. Люди, які впевнено йдуть своїм шляхом заради задоволення, особистого розвитку і своєї сім'ї.

Про професійний розвиток

GigaCenter проводить освітні курси з англійської мови, управління і системи ITIL. Якби у мене було більше вільного часу, то пройшов би курси програмування plc, курси по мікроелектроніці, автоматизації фізичних процесів і т.п. Вважаю, що не обов'язково вчитися саме тому, що потім будеш застосовувати на практиці. Головне в навчанні - тренувати пам'ять, спілкуватися з фахівцями і підвищувати свою професійну самооцінку.
Коли з'явився вільний час після народження дитини, почав читати художню літературу. Тому що після школи я вивчав в основному технічну.

Про особисті драйвери і профдеформацію

Різні клієнти та ситуації, навіть планові роботи тримають мене в тонусі. Я відчуваю динаміку розвитку компанії і її замовників. Все це мене «запалює».
Моя робота в меншій мірі пов'язана з документацією, в більшій - з технікою, яка може дати збій в будь-який момент. Тому радує, коли при планових перевірках обладнання фахівці зовнішніх служб контролю не виявляють несправностей.
Їдучи додому після роботи, рефлекторно чекаю дзвінка з повідомленням про аварію або несправності. Але з досвідом виробив в собі вміння спокійно реагувати на будь-які стресові ситуації. Вже не відчуваю того припливу адреналіну, як було в перші роки практики.

Про батьківство

По дорозі додому намагаюся переключитися з думок про роботу, так як вдома на мене чекає сім'я і маленька дитина. На особисті захоплення поки не вистачає часу. Найбажаніша розвага сьогодні - виспатися на вихідних, рідше - вибратися на природу або екскурсію з рідними. Трирічному активному малюкові під силу знесилити двох здорових дорослих! (посміхається)