до переліку новин
23
Жовт
2019
Жовт
2019
23 Жовт 2019
«Я – тиран та хірург. Лікую компанії від вразливостей»:
інтерв'ю з менеджером систем з інформаційної безпеки дата-центру GigaCenter Оксаною Ригель
GigaCenter входить в число кращих комерційних дата-центрів України. Відповідно до стандарту TIA 942, дата-центр збудований відповідно рівню Tier III з можливих чотирьох. Відмовостійкість дата-центру - 99,982%, допускається не більше 1,5 години простою в рік. Більш високий рівень надійності тільки у дата-центрів рівня Tier IV, які зазвичай будуються для військових організацій, аеропортів, держструктур і великих корпорацій.
Ми продовжуємо наш спецпроект «Вартові даних» - розповідаємо про тих, хто стоїть за інформаційною безпекою, безперебійною роботою обладнання і спокоєм клієнтів дата-центру. Героїня нашого наступного випуску - Оксана Ригель, менеджер систем з інформаційної безпеки. Вона розповіла про нюанси в роботі з командою і клієнтами, правило 30-ти секунд і тренди українського ринку захисту даних.
Про те, як бути хірургом в IT
Той рідкісний випадок, коли хтось працює за профілем освіти: я - фахівець з організації інформаційної безпеки з червоним дипломом «Львівської політехніки».
У хвилини професійних складнощів переживаю, що могла б спокійно працювати бухгалтером, тому що за плечима маю ще й економічну освіту в коледжі. Також іноді думаю, що хотіла б стати хірургом, рятувати життя. Але найчастіше відчуваю, що перебуваю на своєму місці - як фахівець, особистість і жінка.
Як хірург я лікувала б людей від хвороб, а тут рятую компанії від загроз, ризиків та вразливостей. На мені велика відповідальність, безліч різнопланових завдань і труднощів, але після вдалих аудитів (регулярна перевірка показників інформаційної безпеки в компанії на відповідність існуючим зовнішнім і внутрішнім стандартам - ред.) і публічних виступів я розумію, заради чого залишаюся в цій сфері.

Про виклики, які дозволяють рухатися вперед
У групі компаній GigaGroup працюю трохи більше року. На попередньому місці - в напівдержавній компанії, у мене не було ніяких цікавих перспектив, тому я оновила резюме.
Тоді в онлайн-виданні The Village я натрапила на матеріал про GigaCenter. Він справив на мене сильне враження: подумала, як було б здорово там працювати. Думки матеріальні, і я потрапила на співбесіду. Після зустрічі з HR-менеджером і керівником R&D-відділу усвідомила складність посади, але дуже швидкий зворотній зв'язок і можливість пройти незалежний аудит стали аргументами на користь цієї компанії. Мені якраз не вистачало виклику в житті, а найближчий аудит планувався через 3-4 місяці - я вирішила, що це гідний вибір для мого розвитку.
За цей рік ми успішно пройшли другий наглядовий аудит системи управління інформаційною безпекою (СУІБ), безліч клієнтських аудитів як постачальник послуг і сервісів. Також вдосконалили внутрішні правила, політики і процедури безпеки, впровадили механізми багатофакторної авторизації і криптографічного захисту інформації. Зараз стоїмо практично за крок від проходження ресертифікаційного аудиту СУІБ. Але найважливіше - ми змогли донести співробітникам групи компаній важливість інформаційної безпеки. Показали, як вона працює і чому це залежить від кожного з нас.

Про масштаби роботи
Окремої команди в мене немає. Але в межах GigaGroup ми створили спеціальний комітет, який займається питаннями інформаційної безпеки. Туди входять представники практично всіх відділів. Найближчим часом плануємо розширюватися і у мене з'явиться помічник.
Я відповідаю за стан інформаційної безпеки. Суть моєї роботи - отримувати сертифікати і контролювати, щоб всі три бізнеса групи компаній відповідали їхнім вимогам. Наприклад, відповідно до міжнародного стандарту ISO 27001, ми зобов'язані регулярно проходити наглядові аудити і ресертифікацію. Відповідність цьому стандарту позитивно впливає на репутацію на ринку: привертає увагу клієнтів, говорить про надійність підрядника і його регулярне технологічне оновлення.
У кожному напрямку, в якому розвивається компанія, повинна дотримуватися внутрішня політика безпеки. Тому в GigaGroup я регулярно навчаю команду і новачків. Наприклад, новим співробітникам я розповідаю, наскільки наша компанія сильна в сфері інформаційної безпеки, які атестати і сертифікати ми отримали і підтримуємо. Пояснюю, як поводитися з інформацією з обмеженим доступом, як придумувати стійкі паролі, що робити, якщо прийшов фішинговий лист і т.д. Обов'язково нагадую про наслідки і відповідальність, яку несе кожен з нас, якщо що-небудь станеться.
Про сутність інформаційної безпеки
Найчастіше більшість проломів безпеки, які трапляються в тій чи іншій компанії, - це наслідки неуважності команди. І лише мала частка - технічні недоробки.
На мою думку, система інформаційної безпеки - це «мікс» технологій і критичного мислення. Золоте правило, яким я користуюся і завжди озвучую колегам: «Подумай 30 секунд, перш ніж перейти по незнайомому посиланню». Безпечніше витратити півхвилини на аналіз ресурсу, оцінити, наскільки він надійний. Це можна порівняти з покупками: ми не купуємо товар відразу, а спочатку придивляємося і тільки потім приймаємо рішення.
До речі, нам часто доводиться пояснювати певні аспекти інформаційної безпеки і нашим клієнтам. Одного разу я безперервно протягом трьох годин спілкувалася з замовником, розповідаючи йому побудову комплексної системи захисту інформації. Через три місяці ми знову на зв'язку: він радився зі мною, як найняти кваліфікованого менеджера в цій сфері.

Про безпечні компроміси
Розуміння потреб бізнесу і команди для менеджера з інформаційної безпеки - дуже цікавий і спірний момент. З одного боку, чим суворіше політика безпеки в компанії, тим краще. Але з іншого - якщо заборонити все, то бізнес не зможе працювати.
Потрібно знаходити компроміс. Я завжди спочатку досліджую, що необхідно колегам для ефективної і комфортної роботи, які вимоги керівництва, і тільки потім починаю експерименти з впровадження всіх побажань і вимог стандартів. Наприклад, ми розробляли політику чистого віртуального столу. Бажання керівництва - щоб все було приховано і заборонено, а колеги хотіли простоти і можливості спільно працювати з документами. Ми протестували кілька рішень і обрали оптимальний щодо безпеки і зручності.
Про допомогу колег
Левова частка моєї роботи пов'язана зі складанням документів. У той же час одне з моїх професійних відкриттів - у сфері інформаційної безпеки все не так, як планується, або має бути за паперами. Розмови з зовнішніми аудиторами, колегами по форумам або в офісі допомагають мені зрозуміти, які дії і алгоритми будуть реально робочими, ефективними і одночасно безпечними.
Одного разу ми проводили зовнішній аудит, і мені вказали на дуже складну процедуру оцінки і обробки ризиків інформаційної безпеки. Через це її було важко пояснити колегам і аудиторам. Я розробила свою шкалу оцінки, але так сильно боялася помилитися, що надто підстрахувалась. Аудитор же підказав, як можна зробити простіше і зручніше для всіх. Такі поради - моя підмога в професійному зростанні.
Про опір і командну роботу
За пару місяців до аудиту в мені включається внутрішній тиран: мене це не лякає, адже в сфері безпеки потрібно бути суворим і чітким (посміхається).
У такі періоди небажання колективу розуміти причину тих чи інших рішень не зупиняє мене від проведення підготовчих робіт. Наприклад, я зустріла опір при реалізації шифрування робочих станцій, коли з'явилася необхідність вводити додатковий пароль. Однак через кілька місяців вимога стала звичною, і скарги припинилися.
Якщо говорити про командну роботу, то технічні фахівці GigaGroup - самостійні особистості, які не вимагають постійного нагляду і вказівок. Вони зацікавлені в професійному розвитку в сфері безпеки, відмінно розбираються в цих питаннях. Наприклад, якщо перші фішингові листи (email з вірусними кодами - ред.) Ми розбирали разом до останнього символу, то за рік спільної роботи з системними адміністраторами ми навчилися довіряти один одному і реагувати на інциденти без розголосу і паніки.
Про роботизацію та людську відповідальність
Написання політики безпеки і внутрішніх процедур можна автоматизувати на 90%. Наприклад, вже зараз існують програми, які генерують стандартні шаблони політик відповідно до заданих параметрів, або аналітичні сервіси для оцінки ризиків, реагування на інциденти.

Решта 10% - виключно в зоні відповідальності фахівця з безпеки. Це своєрідний наглядач в компанії, учитель, який коригує і спрямовує. Така людина постійно просить колег блокувати екрани на перервах, змінювати паролі, не підключатися до неопізнаних Wi-Fi точок, не відкривати підозрілі листи, не впускати чужих на територію, не розповідати в публічних місцях про робочі кейси і т.д.
У моїй практиці зустрічалися компанії, які відмовлялися змінювати паролі, тому що колективу було б складно їх запам'ятати, де не блокували екрани через натискання двох зайвих клавіш. А щоб забезпечити високий рівень безпеки потрібна і двухфакторная авторизація, і захист персональних телефонів.
Ці незручності повністю компенсуються стабільністю в щоденній роботі і стійкістю під час атак. Так, в стрічці новин про США і ЄС багато прикладів, як компаніям доводиться розплачуватися за халатність чи примушувати співробітників до виплат величезних штрафів через порушення внутрішніх правил безпеки (наприклад, випадкове розголошення бізнес-секретів). В Україні поки такого немає, але ринок швидко набирає обертів. Завдяки зростаючому інтересу зарубіжних компаній та інвесторів усього через кілька років схожі ситуації будуть траплятися і у нас.
Про те, як виміряти якість роботи
Ми вимірюємо якість нашої роботи кількістю сертифікатів, підписаних контрактів, задоволених клієнтів. Останні можуть бути впевнені, що отримують вичерпну інформацію про те, як побудован і працює наш захист.
Щасливі замовники - доказ того, що ми дотримуємося написаних регламентів, своєчасно оптимізуємо процеси і готові до будь-яких несподіванок.

Про тренди в сфері безпеки
Основний тренд - це міграція в «хмари». Хмарний провайдер бере на себе всі обов'язки по організації доступності, конфіденційності та цілісності сервісу. Зараз простіше і дешевше віддати інформаційну безпеку на аутсорс, ніж тримати у себе відповідний персонал на випадок атак.
Ще один тренд для великих компаній - впровадження SIEM-систем (Security Information and Event Management). Це програмне забезпечення, яке об'єднує в один комплекс захист на рівні програм, девайсів і периметрів. Ці системи складно впроваджувати і підлаштовувати під свою інфраструктуру, але результат того вартий. Так з'являється можливість відстежити абсолютно все, що відбувається в компанії і попередити атаку.

Про інвестиції з неочевидним результатом
На жаль, багато українських компаній не розуміють, що ігнорування законів інформаційної безпеки може коштувати в майбутньому великих грошей, нервів і часу. Інвестиції в профільних фахівців, SIEM-системи, сертифікати, захист від DDOS-атак та інші витрати на інформаційну безпеку здаються незрозумілими до того моменту, поки не зіткнешся з втратами. До цього гроші, на думку багатьох бізнесменів, інвестуються «в нікуди». Чомусь топ-менеджери компаній не пов'язують, що невдала атака або збереження даних - це результат встановлення нового антивіруса або купівлі ліцензійного програмного забезпечення.
У моїй практиці є приклад компанії, яка два тижні відновлювала працездатність після вірусу Petya. До цього компанія працювала за принципом - «немає скарг від клієнтів, значить, все добре». Вони не робили бекапи, не витрачали час і ресурси на захист. Але коли база даних клієнтів, дані про оплату і послуги, які їм надавалися, виявилися зашифрованими, то керівники компанії задумалися про безпеку. Після атаки вони стали вкладати в свою інфраструктуру, так як були не готові знову втратити стільки ж грошей.
А інформаційна безпека для тих, хто продає IT-сервіс, - взагалі одна з найважливіших складових бізнесу. Якщо така компанія постраждає, наприклад, від DDOS-атак - це буде дуже гучним інцидентом на ринку. Тому для впровадження дорогого рішення в сфері безпеки в GigaGroup у мене є залізний аргумент: «Є стандарт, і він вимагає!».
Про мотивацію до розвитку
З часів університету мене завжди підштовхує думка: «Хіба ти даремно вчилася стільки років? Спробуй! ». Я постійно шукаю новий досвід, проходжу сертифікації і прагну до міжнародного визнання. Мої амбіції допомагають фокусуватися на досягненні статусу аудитора і можливості попрацювати на зарубіжному ринку.
Ще мене мотивує мій чоловік: він володіє кав'ярнею, і ми разом досліджуємо кавову сферу, міксологію та бартендерство. Також багато подорожуємо. Намагаюся вирватися на кілька днів кожні 2-3 місяці. У поїздках відривати від домашнього і робочого рутини. Це допомагає мені побачити все з іншого боку, навіть такі регламентовані питання як політика доступу і складання документації (посміхається).

Те, як я змінююся під час подорожей, помітно навіть по моїй офісній розсилці. До поїздки я пишу офіційною мовою, використовую беземоційність та аргументацію, а після - у мене більш неформальний стиль. Я розумію, чим легше я пишу, тим простіше колеги сприймають мене і мою політику. Мені це дуже подобається.
Коментарі
GigaCenter
Читати ще
GigaCenter
26
Листоп
2025
Листоп
2025
26 Листоп 2025
Google потрібно подвоювати потужності кожні шість місяців, щоб задовольнити попит на ШІ
Ваш коментар